ETIKA PERTANDINGAN KUCING

APAKAH MAKSUD " CAT SHOW "

- Cat show adalah acara pertandingan kucing. Walaupun namanya "catshow", kucing yang masuk bukan sekadar untuk di "show" semata-mata tetapi kucing yang ada di cat show sebenarnya sedang menyertai pertandingan kucing. Setiap cat show mempunyai format mereka sendiri, bergantung pada organisasi mana yag mereka wakili serta kategori kucing apa yang mereka pertandingkan.


RINGKASAN KATEGORI CAT SHOW

- HHP cat show bermaksud pertandingan kucing itu adalah untuk kucing-kucing domestik. Biasanya HHP cat show menggunakan sistem 'ring' (pusingan) seperti format judging CFA dan TICA. Anda boleh tahu dengan melihat banner pertandingan kucing itu, adalah '2 ring' atau '3 ring' atau '4 ring'. jika '4 ring', bermakna ada 4 juri yang akan mengadili, dan kucing anda mempunyai 4 peluang untuk di adili oleh 4 juri berbeza.

- Fun cat show bermaksud pertandingan kucing ini berformat bebas (domestic dan pedigree boleh masuk) dan kategori yang dipertandingakan adalah seperti most fluffy hair, most handsome male, most gorgeous female, unic pattern dan lain-lain. Fun cat show tidak mempunyai 'ring'. Kebiasaannya, fun cat show di anjurkan oleh kelab2 kucing utk mengisi jadual aktiviti kelab dan juga atas dasar prihatin utk mendekatkan org ramai untuk mengenali kucing.

- CFA show bermaksud pertandingan kucing ini adalah di bawah organisasi CFA (cat fancier association). Format nya adalah menggunakan 'ring', dari '2 ring' sehinggalah '8 ring' dan kadang kala di buat 2 hari berturut-turut. Juri yang mengadili CFA show di bawa khas dari luar negara dan pertandingan CFA cat show ini merupakan lapangan untuk kucing-kucing pedigree (terutama kucing yang berdaftar di bawah CFA) untuk di nilai kualiti dan standardnya.

- TICA show sama seperti CFA show menggunakan sistem ring.

- FiFE show tidak mempunyai sistem 'ring'. Penjurian mereka sedikit berbeza dengan CFA dan TICA kerana hanya ada 1 juri sahaja yang mengadili kucing-kucing pedigree dan HHP ini. Penjurian kucing pedigree adalah berdasarkan 'breed standard' dan di bahagi mengikut kategori kucing tersebut.

ETIKA KETIKA BERADA DI CAT SHOW

Anda DIBENARKAN untuk

1. Melihat-lihat dan beramah mesra dengan tuan kucing (jika mereka sedang lapang)

2. Bertanyakan tips penjagaan kucing atau latar belakang kucing yang anda minati

3. Melihat proses penjurian (ini paling menarik kerana juri biasanya akan menerangkan serba sedikit tentang kucing yang sedang di adili. Semasa proses ni berlangsung, anda pasti akan dapat maklumat2 yang berguna. Selalunya juri akan menerangkan mengenai jenis warna, bulu, mata, fizikal muka, berat, baka, corak dan macam2 lagi.

Anda TIDAK DIBENARKAN untuk

1. Membuat bising dengan bercakap dengan kuat, menjerit, bergelak ketawa berdekah-dekah. Sila hormati acara dan menjaga keamanan show hall. Kucing mudah merasa stress dengan bunyi yang bising, terutama sekali kucing yg kali pertama masuk pertandingan.

2. Mencucuk-cucuk kucing di dalam sangkar. Jangan salahkan kucing atau pemiliknya jika tangan anda di cakar kucing yang sedang stress.

3. Menggegar-gegarkan sangkar.

4. Menyergah kucing atau menepuk tangan di hadapan muka kucing.

5. Memasukkan tangan anda ke dalam sangkar dengan niat meraba/ merasa/ membelai bulu kucing. Kenapa tak boleh sentuh?? sebabnya anda takkan sedar tindakan anda tu sebenarnya boleh mengundang penyebaran virus dan kuman. Semua pemilik kucing pun wajib disinfect tangan masing2 sebelum menyentuh setiap kucing yg menyertai pertandingan. Kalau tangan anda byk kuman? Sila ingat pesanan ini tau.

6. Jangan bawa kucing yang tidak menyertai pertandingan masuk ke ruang show hall. Kucing yang berada di dalam show hall telah di periksa oleh veterinar sebelum dibenarkan masuk. Jadi tolong jangan bawa masuk kucing yang tidak mendapat kelulusan veterinar bertugas dari masuk ke ruang show hall.

7. Jangan biarkan anak anda berlari-larian di ruang show hall. Jaga anak anda. Banyak kes anak-anak yang sedikit nakal membuka pintu sangkar, mengganggu kucing, menjerit dan berlari-lari di ruang show hall. Ini sangat bahaya dan mengundang rasa tidak selesa pengunjung lain, peserta, dan kucing sendiri.

8. Jangan sekali-kali masuk ke dalam ruang pertandingan. Anda boleh melihat kucing yang dipertandingakan, tapi dari luar sahaja. Ruang di dalam hanya khusus untuk pemilik kucing groom kucing mereka dan juri mengadili kucing.

9. Jangan sesekali biarkan anak2 anda menghulur makanan kepada kucing2 yang sedang bertanding.

10. Mematuhi peraturan yang ditetapkan di show hall dan mematuhi arahan crew bertugas. Jika crew dah menegur perbuatan anda sekali, atau membuat pengumuman agar pengunjung mematuhi arahan, terus lah berhenti dari melakukannya dan jangan la buat lagi pada kucing lain pula. Saya percaya anda semua sudah dewasa dan besar panjang, semua paham bahasa =) (jangan lah buat crew naik angin dan hilang sabar)

11. Berhati-hati ketika berkata-kata terutama jika anda nak komen atau kutuk kucing tu. Mungkin tuan kucing tu ada sebelah anda, tapi anda tak kenal dan tak tahu. Nanti xpasal2 jadi bergaduh plak.

12. Jangan sesekali ambil gambar kucing2 yang sedang bertanding tanpa meminta kebenaran pemilik terlebih dahulu.

Jadi itu sahaja serba sedikit mengenai adab dan etika yg perlu anda jaga ketika mengunjungi mana2 cat show. Jika anda baru pertama kali pergi menonton cat show, sy sarankan anda tutup je mulut, ikat tangan, sorok phone, abis citer. Hahahaha.

( petikan ini adalah hasil perkongsian dari rakan2 yang lebih berpengalaman, blogger2 dan di edit sedikit oleh saya mengikut pandangan saya sendiri. So harap nota di atas dapat membantu dan menambah sedikit ilmu kita dalam penjagaan adab dan etika ketika cat show )




1 comments :