APA ITU BACKLINK DALAM BLOGGER

Apa itu Backlink? Bagi blogger, backlink memang tak asing lagi.

Backlink dengan bahasa mudahnya ialah link web kita yang berada atau disimpan di dalam web/blog orang lain.

Kenapa ramai yang mengejar backlink?
Sebab semakin banyak backlink semakin banyaklah trafik akan masuk ke dalam blog kita.

Kalau kita perhatikan, kita boleh tengok backlink tu dengan banyak cara. Antaranya ialah

1. Apabila link kita dimasukkan ke dalam bloglist blog lain. So rajin2lah join bloglist dan manfaatnya bukan pada kita sahaja tapi kedua2 pihak. Saya sendiri suka join bloglist sebab bila blog saya selalu diupdate dan sentiasa akan berada di senarai atas sekali. Secara tak langsung menaikkan trafik bila org klik link saya. Ada juga yang memang dah masukkan blog saya dlm bloglist. Terima kasih.

2. Korang perasan tak bila korang letak button share kt artikel korang tu. Bila orang klik share then artikel tu akan dikongsikan dengan org lain melalui facebook. Cuba korang bayangkan ada berapa orang dalam FB tu. Secara tak langsung kita dah dapat backlink kt situ. Betul tak?...huhuhu....

3. Melalui komen. Tak dinafikan dengan komen di blog lain akan meningkatkan trafik sebab kita dah tinggalkan link blog kita kt situ. Bila ada link orng akan klik kt link tu. So jgnlah jadi silent reader...Rajin2 la mengomen jek...huhuhu....

4. Letak signature link blog kita bila join forum dan hantar email. Sambil2 join forum letakkan link blog kita..kt situ dah dapat backlink.

5. Melalui join contest dan segmen blog lain juga dapat backlink. Tak caya?..Cubalah join mana2 contest atau segmen. Saya suka join contest dan segmen sebab selain dapat memperkenalkan blog saya, link blog saya sentiasa berada dalam blog tersebut selagi contest atau segmen tu berjalan.

5.Buatlah artikel yang menarik dan berkualiti sebab bila artikel kita dikongsi dalam blog lain, biasanya akan dikreditkan ke blog kita. Sebagai contoh blog saya ada tutorial untuk blogspot dan ada beberapa blog yang share artikel saya di blog mereka.

6. Selalu blogwalking sebab kita akan meninggalkan link di ruangan shoutbox.

7. Exchange link dengan blog lain. Tinggalkan seberapa banyak link. Huhuhuh.....Saya suka dengan blog yang membolehkan saya letak link saya.

Sebenarnya ada banyak lagi cara untuk mendapatkan backlink dan kadang2 kita tak sedar sebenarnya kita dah tinggalkan link kita. Kalau korang ada maklumat tambahan lagi bolehlah tulis di ruangan komen yer...bolehlah kita berkongsi maklumat.

4 comments :

  1. betul tu , setuju , backlink itu penting , baca entri terbaru saya Panduan membeli baju murah

    ReplyDelete
  2. Tq info yg sgt berguna utk penguna blog... :)

    ReplyDelete
  3. Thanks gan ...Jadi tambah nih pengetahu ane .....Kebutulan ini lagi cari informasi tentang backlink...

    Kunjungi juga gan blog saya ...blog belajar networking, pemrograman dan tersedian software update terbaru https://oneblogku.blogspot.co.id/

    ReplyDelete